Door Scholieren.com te bezoeken geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Ben je onder de 16? Zorg dan dat je toestemming van je ouders hebt om onze site te bezoeken. Lees meer over je privacy (voor het laatst bijgewerkt op 25 mei 2018). Akkoord Instellingen aanpassen

Het laatste examennieuws, de beste samenvattingen en uitlegvideo's per vak, tips om je optimaal voor te bereiden.

Alles over de eindexamens Alles over het CSE

Dit is een oud artikel uit het archief van Scholieren.com, door omzettingen kan de lay-out er rommelig uit zien.
Artikelen van nu, vind je hier.

Recensie: The Seven of Daran

Geschreven door Suzan op 03/03/2009
Leuk, dacht ik, een nieuwe Nederlandse Disneyfilm. Vol verwachting plaatste ik de dvd in de speler om de strijd om Pareo Rock, de ondertitel van deze film, te beleven. Ik ben een zeer geschikte persoon als je een positieve recensie wil over een zoetsappige Disneyfilm, ik lig namelijk al gauw op mijn knien te kwijlen voor de schattige personages waarvan ik er wel n zou willen hebben als huisdier. De film begon..The Seven of Daran ? The Battle of Pareo Rock gaat over de elfjarige jongen Jimmy, die naar Afrika verhuist omdat zijn moeder daar een golfresort wil gaan bouwen. Jimmy raakt verdwaald in de stad en ontdekt Seraf, een mysterieuze pratende witte giraffe. Nu is het algemeen bekend dat ik val voor witte pratende giraffen, maar als ze vervolgens aan een willekeurig jongetje de opdracht geven een rots te redden, een mal voorwerp geven dat hem moet helpen, het kind van de giraffe aanneemt dat hij alles kan als hij het wil, vervolgens in een helikopter springt, ermee wegvliegt en levend aan land komt en nog net niet de hele wereld redt, dan gaat het mij een brug te ver.

Disneyfilms zijn moralistisch en dat is heerlijk, maar bij deze film ligt het er t dik bovenop. Meerdere keren wordt er letterlijk gezegd: ?als je het echt wilt kun je het?, iets dat best aardig is als onderliggende boodschap, maar woord voor woord is het een nietszeggende zin, en het slaat al helemaal als een tang op een varken als het kind hierdoor een autobestuurder en helikoptervlieger wordt. Ze komen niet over als mooie Disneydromen als in Dombo of in Frank en Frey, nee, het is maar suf gebazel. De prachtige Afrikaanse filmlocaties zijn wel erg mooi. En die witte pratende giraffe dus.

The Seven of Daran - Battle of the Pareo Rock is verkrijgbaar op dvd en blu-ray.