Door Scholieren.com te bezoeken geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Ben je onder de 16? Zorg dan dat je toestemming van je ouders hebt om onze site te bezoeken. Lees meer over je privacy (voor het laatst bijgewerkt op 25 mei 2018). Akkoord Instellingen aanpassen

Het laatste examennieuws, de beste samenvattingen en uitlegvideo's per vak, tips om je optimaal voor te bereiden.



 





Alles over de eindexamens Alles over het CSE

Dit is een oud artikel uit het archief van Scholieren.com, door omzettingen kan de lay-out er rommelig uit zien.
Artikelen van nu, vind je hier.

Een kijkje in de keuken bij Toneelgroep Amsterdam

Geschreven door Suzan op 25/02/2009
Ga je graag naar toneel, maar vraag je je wel eens af hoe dat nou eigenlijk gemaakt wordt? De regisseur zie je nooit, maar wat is dat voor iemand? Waar oefenen de acteurs eigenlijk? Hoe worden ze gekozen? Hoe is het om te spelen? Toneelgroep Amsterdam, het grootste toneelgezelschap van Nederland, beseft dat de toeschouwer met deze vragen zit, en gunt deze een kijkje in de keuken. Dat wilde ik ook wel.In één weekend waar je je voor opgeeft word je ondergedompeld in Toneelgroep Amsterdam. Elke cursus is gebaseerd op een toneelstuk dat op dat moment speelt, in mijn geval was dat ?Angels in America?. Op vrijdagavond kreeg ik les van theaterdocent Erik Willems. In een groep van zeventien personen leerde ik beginselen van het theater. Waarom interpreteren we scènes en houdingen zoals we dat doen? Doen we dit allemaal op dezelfde manier? Door te spelen en te kijken leerde ik wat de rol van regisseur en toneelspeler is in een productie. In een kring lazen we een scène en bespraken en interpreteerden we die scène. Wat zijn feiten? Wat is eigen interpretatie? Die scheidingslijn was vaak discutabel. Om half tien was de les afgelopen en kregen we huiswerk mee: een deel van de besproken scène uit ons hoofd leren.  Zaterdag was een lange, zware dag. Van elf tot vijf deden we oefeningen, speelden we stukken die we zelf verzonnen, en speelden we de scène die we uit ons hoofd hadden moeten leren. De stukken werden geëvalueerd door de docent en medespelers. Wat gaat er goed? Wat gaat er fout? Waarom kunnen de spelers beter niet zelf regisseren? We lazen met z?n allen scènes uit ?Angels in America?, en maakten kennis met alle personages uit het stuk. Om zes uur begon de prachtige uitputtingsslag waarop we hadden gewacht. We reisden af naar de Stadsschouwburg en keken de theatermarathon waar we ons al uren mee hadden beziggehouden: de vijf uur durende voorstelling ?Angels in America?.   Zondag kwamen we om twaalf uur bij elkaar. We lunchten en praatten na over een imposante voorstelling. Allemaal kregen we pen en papier. ?Schrijf allemaal een recensie over de voorstelling die jullie gisteren hebben gezien,? luidde de opdracht, ?en als je het goed doet mag je de pen houden? grapte Erik. Een uur later stond daar Barry Atsma! Eén van de geweldige acteurs uit het stuk dat we de vorige avond hadden gekeken. In een groepsgesprek kwam ik te weten wat ik wilde weten. De groep die deelnam aan het weekend was erg divers: de één was al jaren fan van Toneelgroep Amsterdam, de ander speelde zelf theater, en een volgende persoon had eigenlijk weinig met theater maar wilde er wel eens aan proeven. Ook leeftijd maakt niets uit: er was een meisje van 17, maar ook een echtpaar van 50+. Eigenlijk kan iedereen deelnemen, maar de toneelstukken van theatergroep Amsterdam zijn van hoog niveau; voor de getrainde lezer en kijker dus. 

Via deze site kun je ook zo´n weekend meemaken.