Door Scholieren.com te bezoeken geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Ben je onder de 16? Zorg dan dat je toestemming van je ouders hebt om onze site te bezoeken. Lees meer over je privacy (voor het laatst bijgewerkt op 25 mei 2018). Akkoord Instellingen aanpassen

Het laatste examennieuws, de beste samenvattingen en uitlegvideo's per vak, tips om je optimaal voor te bereiden.



 





Alles over de eindexamens Alles over het CSE

Dit is een oud artikel uit het archief van Scholieren.com, door omzettingen kan de lay-out er rommelig uit zien.
Artikelen van nu, vind je hier.

Strengere eisen voor het examen

Geschreven door Scholieren.com op 11/09/2008
Hot nieuws vandaag: de exameneisen voor havo en vwo worden strenger. Voor Wiskune, Nederlands en Engels mag je absoluut geen onvoldoende staan. Ook denkt staatssecretaris van Onderwijs Marja van Bijsterveld over een regel dat je tijdens je eindexamens sowieso geen onvoldoendes mag halen.

Er zijn nu heftige discussies. Want de VO-Raad (die advies geeft over het onderwijs) vindt het allemaal niet kunnen. Nu zakt ongeveer 6% voor het eindexamen en dat zou met de nieuwe regels waarschijnlijk 15% worden. Maar volgens de staatssecreataris zorgen de nieuwe regels ervoor dat je beter voorbereid bent op het hbo en de universiteit. Daar krijg namelijk vaak maar n kans om een tentamen te halen en moet echt wel goed zijn in Nederlands, Engels en Wiskunde.

Wat vind jij?

 
  • Reactie door Suzan op 12/09/2008
    Ha! Dan was ik gezakt. Ik had voor mijn examen Engels een 5, maar gemiddeld wel een 7, en voor Latijn had ik wel een voldoende, maar gemiddeld een onvoldoende...
  • Reactie door soso op 15/09/2008
    ik vint best als ze dat invoeren, maar dan nadat ik van schoool ben:P
  • Reactie door Ina op 15/09/2008
    Mag van mij, zo moeilijk vind ik het allemaal niet.
  • Reactie door Annelot op 15/09/2008
    nou liever niet! Ik vrees nu al voor sommige vakken, er zouden wel veel meer mensen zakken, n onvoldoende zou toch moeten kunnen?
  • Reactie door Nadjaa op 16/09/2008
    ik vind dat het niet moet kunnen! als je slecht in zo'n vak bent kun je al niet slagen..
  • Reactie door burcuu op 16/09/2008
    ahahah dat is dom ,want dan zak ik soieso:D:D dat is toch belachelyk:D? of heb ik het verkeerd omg gewn...:( wanneer gaan de nieuwe regels dan in?? ik hoop in 2010:P ,want dan zit ik al op het hbo (hopelyk)
  • Reactie door ikke!! op 16/09/2008
    dat is echt dom zeg!! als je niet goed ben in een vak dan zak je al.. zij daar in den haag zitten zelf niet meer op school dus denken ze dat ze allerlei regeltjes mogen verzinnen!
  • Reactie door Suuszj op 16/09/2008
    Dat is niet eerlijk! En inderdaad als je bijvoorbeeld altijd al slecht bent geweest in wiskunde of Engels hb je niet eens de kans om te slagen. Ik vind het allemaal maar erg krom. Het onderwijs is de laatste jaren sowieso al erg achteruit gegaan.
  • Reactie door Nasrin op 16/09/2008
    Het is zeker niet eerlijk.. k ben Echt blij dat ik in de Oude fase zit..
  • Reactie door Anoniempje op 18/09/2008
    Nee... Dat kan niet, want dan zak ik zeker!! Engels is en blijft gewoon moeilijk Enne... je heoft toch niet perse naar het HBO of het Universiteit te gaan, je kunt ook naar het MBO gaan!! Nee... Dit mag niet gebeuren!!
  • Reactie door ?? op 19/09/2008
    wanneer gaat deze regel in ? ik hoop toch echt niet in 2009:S
  • Reactie door Henri op 22/09/2008
    Goede regel, deze vakken zijn namelijk standaard in iedereens profiel. Voor hen die MBO preferen: Op het moment dat jij overgaat naar 4 HAVO/4 VWO is je niveau gelijk aan dat van iemand die TL heeft gedaan en is geslaagd. DUS mag je ook naar het MBO. Op de universiteiten en hogescholen wordt je doodgegooid met Engels en Nederlands en bij elke niet culturele studie met Wiskunde....... Logisch dat ze dan het eindexamen niveau omhoog willen krikken. Als je absoluut geen voldoende mag staan en je gaat met een 5 je examen, dan doe je toch extra je best in plaats van te gokken op een ingecalculeerd onvoldoende (waar uiteraard niks mis mee is, als je dat kan:))
  • Reactie door Liene op 22/09/2008
    Helemaal mee eens! Voer die regel maar snel in :P
  • Reactie door neeeh op 23/09/2008
    doe maar niet! ik moet al zo hard blokken. nu moet het nog harder... pffff
  • Reactie door Halime op 23/09/2008
    kvraag me af wat er gebeurt als ik na 4 jaar me eindexamen vwo/havo doe:S man ik vrees gwn voor leve:P whahah lol maar heb medelijde met die studenten man :S tjah zij zijn al uitgestudeerd hea:s dus hun maakt ht niet uit of wij er iets van bakken:S
  • Reactie door ... op 25/09/2008
    absoluut niet, iedereen heeft zijn zwakke punten en dan mag je heus wel EEN 5je halen
  • Reactie door Marinka op 26/09/2008
    Dit is niet echt eerlijk voor iemand die heel erg zijn best doet, maar in een vak heel slecht presteerd of door omstandigheden in de examenperiode weinig kan leren en besluit om dan maar liever een vak geen aandacht te geven dan ze allemaal wat minder te gaan doen. Verder krijg je als scholier nog meer druk op je en wordt van je verwacht dat je goed presteerd, dit helpt totaal niet tijdens je examen. Ook heb je enorme pech als je een slechte leraar Engels, Wiskune of Nederlands hebt, en krijg je dat leerlingen zelf hun leraren proberen te gaan kiezen. Ik hoop dat Marja van Bijsterveldt hier nog een keer over na gaat denken en de mening van de scholieren erbij betrekt, wat wel zo eerlijk is. Jammergenoeg zit ik dit jaar in 6vwo en heb hier dus wel mee te maken, net als zoveel gedupeerden dit jaar en de komende jaren.
  • Reactie door stefanie op 29/09/2008
    Ik vind dat het niet door moet gaan. Ik doe nu al mijn uiterste best voor engels en sta net een voldoende. Hoe moet dat als die regeling in gaat. Ik denk dat er dan veel scholieren zakken.
  • Reactie door Ber op 29/09/2008
    Bullschit!
  • Reactie door kell op 29/09/2008
    Dan ben ik toch van school af xD
  • Reactie door Anoniem op 29/09/2008
    Ik vind dat die regel wel kan want het zijn belangrijke vakken! Maar als je nooit goed Engels hebt kunnen doen kan je beter het land niet uit. Niet goed in Nederlands niet veel moeilijke woorden gebruiken maar wiskunde wordt een probleem.
  • Reactie door Mick op 29/09/2008
    dit slaat helemaal nergens op!!!
  • Reactie door Rob op 29/09/2008
    Laat ze please 5 jaar wachten....zit nog in de 2de....hellepie.....
  • Reactie door Susie op 29/09/2008
    Niet iedereen is overal even goed in. Sommige mensen vinden wiskunde ontzettend moeilijk maar zijn super goed in frans. Dus waarom pers die vakken?
  • Reactie door Mairie op 29/09/2008
    Ik vind het een goed idee, vorig jaar examen gedaan en geslaagd met allemaal voldoendes. Als je na een opleiding van 5/6 jaar nog niet gewoon 6jes kan halen vind ik dat je ook niet dat diploma moet krijgen. En ook al zou ik nog examen moeten doen zou ik het idee aanmoedige, ik heb liever een diploma als je allemaal voldoendes hebt dan een diploma met 2 onvoldoendes, want dan vind ik dat je het toch niet kan.
  • Reactie door Sybe op 30/09/2008
    dit is niet echt zinvol lijkt mij? ik snap dat je een bepaald niveau bereikt moet hebben voor het eindexamen en het HBO, maar toch is de 1 beter in economie en bijvoorbeel mno dan in wiskunde. Ik vind dan dus dat het eigenlijk niet "eerlijk is". Dus zoals Susie ook al zegt waarom dan pers die vakken.
  • Reactie door emile op 30/09/2008
    omdat dat de basisvakken zijn binnen ieders profiel, ik ben er zelf geen voorstander van dat de eisen omhoog gaan. Vooral omdat er dan veel meer mensen zakken. Ik zit nu in 4Havo en ga het wel redden maar ik denk dat het als het tegenvalt 20% is die het niet haalt
  • Reactie door .. op 30/09/2008
    Beter dat ze dat niet doen, want ik ben helemaal niet goed in wiskunde! Dan zak ik zeker!
  • Reactie door sven op 30/09/2008
    Aan het burcuu te zien, is het dus wel degelijk verstandig dergelijke maatregelen in te voeren. Echter over het algemeen gezien ben ik tegen de maatregel. Simpel om de reden dat voor sommigen het onmogelijk wordt gemaakt een voldoende te halen op de drie genoemde vakken door een gebrekkige leraar en of lesstof. Een vak als Engels zul je daardoor misschien op de middelbare school niet goed onder de knie kunnen krijgen, echter wanneer alle lesboeken in deze taal zijn geschreven is dat wel anders. Dit geldt voor Engels het sterkst, bij het vak Nederlands zie ik wel iets in het plan. Dit om onze taal, de trots van elke natie, behouden moet blijven, en niet verpauperd raakt wat momenteel wel gaande is waarmee ik nog eens verwijs naar onze eerdergenoemde vriend. Wiskunde A (ik weet niet hoe het bij het nieuwe systeem heet, ik doel iig op het blokkenbouwen) zou, mijn inziens, alleen een reden moeten zijn om iemand niet te laten slagen bij een onvoldoende. Maargoed wie ben ik?:P
  • Reactie door Monique op 30/09/2008
    Het zou mij eerlijk gezegd verbazen als deze regel lang stand gaat houden, als het ze al lukt om hem overal ingevoerd te krijgen..? en wat doen ze dan met de dyslecten onder ons? krijgen die dan ook een afzonderlijke zak-slaagregeling of maken ze het hun nog moeilijker, ondanks dat ze het over het algemeen al moeilijker hebben met de talen en leesvakken. De regeling zoals hij nu is vind ik hem ongeveer ideaal, zo kan je je een black-out tijdens je examen veroorloven, en toch niet gelijk te hoeven zakken. als ze dan al rgaag wat willen veranderen, mag de zak-slaagregeling van mij wel wat strenger, met het aantal onvoldoendes dat je in totaal mag halen, binnen en buiten je profiel om. maar alsjeblieft, laat deze regel niet doorgaan. Z creer je dus examenvrees bij leerlingen. En dan schrijf ik dit ook nog terwijl ik zelf niet eens met deze regel te maken ga krijgen als hij niet per direct in gaat.
  • Reactie door sven op 01/10/2008
    nogmaals een bericht van mijn zijde, het blijkt niet duidelijk te zijn waarom deze drie vakken gekozen zijn... Ik zal daarom voor wat opheldering zorgen, al vind ik dat als je nadenkt iedereen wel dit had kunnen bedenken, zoniet dan is het misschien wel terecht dat je geen diploma haalt. Nederlands; spreekt voor zich. Iedereen hoort mijn inziens in staat te zijn fatsoenlijk en correct Nederlands te spreken. Dus is een voldoende halen noodzakelijk! Engels; wereldtaal. Daarom is het van belang dat elke Nederlander dit enigszins onder de knie heeft, op vakantie, voor een eventuele toerist en voor je eventuele baan. Wiskunde; altijd belangrijk. Belastingaangifte, supermarkt, rente berekenen kortom voor iedereen is enig wiskundig inzicht van belang. Echter hogere wiskunde, alles boven A1 op atheneum niveau (ik weet niet hoe het zit met lagere niveaus), is natuurlijk nauwelijks van belang voor een doorsnee persoon, daarom zou je je voor kunnen stellen dat het alleen voor het basis niveau verplicht is om een voldoende te halen. De mensen die roepen, ja maar sommige zijn goed daarin blablabla, zeggen natuurlijk pure onzin. Frans is zo onbenullig, en kan worden vervangen door Engels. Economie daarentegen is misschien wel van enig belang voor iedereen, daar zou ik een voldoende regeling dan ook geen gek plan vinden. Echter niet iedereen heeft dit vak dus is dit onzin. En alle overige vakken zijn niet van doorslaggevend belang voor de rest van je leven. Als je dan toevallig goed bent in deze vakken en slecht in de 'belangrijke' vind ik dat jammer voor je maar je zult er toch aan moeten wennen dat het belang van de vakken essentiele waarde heeft voor je toekomstige baan, dus wen er maar vast aan!
  • Reactie door Sophie op 01/10/2008
    het zou moeten kunnen maar dan met bijvoorbeeld 2 jokers werken dat je 2 onvoldoendes bijvoorbeeld hebt en dan zo die onvoldoendes kan wegwerken door de jokers heb je 3 onvoldoendes... Jammer!
  • Reactie door Jim op 01/10/2008
    Pfff lekkere regel. Oneerlijk voor de eindexamenleerlingen van dit jaar ( als het ingevoerd wordt ) en de volgende jaren. Ik snap niet waar ze mee bezig zijn, meer uren en nu ook nog strengere exameneisen. Ze moeten zich meer verdiepen in de lestof en schoolsituatie van dit moment, voor ze zo'n uitspraak doen.
  • Reactie door moi op 01/10/2008
    onzin! zij wil zeker dat meer mensen zakken. het is al niet zo gemakkelijk om 11 vakken af te sluiten maar als je voor alles nog een een voldoende moet staan. PFFFFFFFFFFF! een 5je moet toch wel kunnen?
  • Reactie door Derk op 01/10/2008
    Bullshit, ze willen zeker gewoon dat we zakken? En dan hebben de examenmakers voor ons het lekker makkelijk gehad en wij moeilijk. dat doen ze maar als ik van school ben.
  • Reactie door Dennis op 02/10/2008
    absolute onzin, ik ben ongelofelijk slecht in nederlands, maar in de ict heb je daar toch bijna geen last van, studies informatica zijn ook allemaal in het engels en zolang ik voor alle andere vakken een 7+ haal is het belachelijk dat ik zou blijven zitten op een vijfje
  • Reactie door Susan op 02/10/2008
    Ik vind deze regel een te strenge regel. Als jij later naar het HBO gaat of de Universiteit dan kies jij meestal een opleiding die jij leuk en interessant vind. Als jij bijvoorbeeld absoluut niet goed in wiskunde bent dan ga je dat later ook niet, omdat je het moeilijk vind en waarschijnlijk ook niet interessant. Wat betreft engels zou je bijvoorbeeld ook een half jaartje of jaartje kunnen gaan studeren in het buitenland, daar moet je engels praten dus dan leer je het zo. Ik vind deze maatregelen veel te streng, als het ingevoerd zou worden dan zijn er gewoon studenten die geen havo en vwo kunnen doen omdat ze bijvoorbeeld niet zo goed in nederlands zijn, terwijl ze absoluut niet dom zijn. Verder mag je op een hbo meestal je toetsen wel vaker dan 1 keer overdoen
  • Reactie door pleuni op 02/10/2008
    ja echt stom, ik ben bijvoorbeeld heel slecht in engels. als ik een sportopleiding ga doen, heb ik daar niks mee te maken!
  • Reactie door timo op 03/10/2008
    ja, sommige mensen kunnen totaal niet rekenen en juist weer heel goed talen leren en andersom (ik zelf heb hele grote moeite met woordjes leren maar ik kan me wel verstaanbaar maken in het engels) en wiskunde kan ik dus weer wel dus ik vind dit echt een achterlijk ideeen wie zecht dat ik engels nodig heb voor B.V. wiskunde leraar.
  • Reactie door timo op 03/10/2008
    iets te snel getypt :)
  • Reactie door Christian op 04/10/2008
    Ziekelijk.... Sommigen zijn gewoon niet goed in een bepaald vak. Dat kan Nederlands of wiskunde zijn. Die mensen worden dan elke kan van slagen ontzegd, terwijl ze voor de overige vakken misschien wel heel goed scoren. Nee.... hier is niet goed over nagedacht.
  • Reactie door wiskundehater op 04/10/2008
    Ik zit nu nog ik greop 8 en ik bid tot alle goden die er bestaan dat deze regel niet word ingevoerd zak je wel heel makkelijk
  • Reactie door jk op 04/10/2008
    dat is dikke onzin je moet toch wel een onvoldoende mogen hebben op engels, nederlands of wiskunde anders haal ik mijn examen ook niet engels sta ik altijd onvoldoende
  • Reactie door Henk op 04/10/2008
    wel goed dat ze zoiets invoeren, je kan beter op je examen zakken dan op je universiteit opleiding. Als je wiskunde te moeilijk vind dan kies je toch gewoon een andere wiskunde A of C. Als je het dan nog nie snapt.. ik zeg niks :P
  • Reactie door Rob op 04/10/2008
    Ik vind dit echt superdom. Ik haal overal 9'ens op, behalve op Engels daar red ik met veel moeite een 5. En dan zal ik zakken? Nou liever niet!
  • Reactie door RM op 04/10/2008
    Voor Engels en Nederlands is het ok, want dat heb je later ook echt nog nodig.. Wiskunde nauwelijks, en daarom vind ik dat je daar best een onvoldoende voor mag staan
  • Reactie door - op 05/10/2008
    mm onzin, iedereen ligt een vak wat slechter.. zoals by my engels. leyturr
  • Reactie door Anoek op 05/10/2008
    dat je op het hbo/de uni een tentamen maar 1x mag herkansen slaat echt nergens op, want ik hoorde gister nog van 2 hbo'ers dat die hun tentamen TWEE keer mogen herkansen... bovendien, wij mogen nu toch ook maar een keer herkansen?
  • Reactie door / op 05/10/2008
    maakt mij niet uit heb tog geen havo of vwo haha.
  • Reactie door Michelle op 05/10/2008
    Belachelijk! Ik ga waarschijnlijk een profiel kiezen zonder wiskunde, zou dat dan ook niet meer kunnen? k doe nu 3 havo/vwo, maar wil havo gaan doen. dus dan moet k nu nog 2 en half jaar, wat zullen ze er dan allemaal nog bij hebben verzonnen, dat je voor alles minstens een 8 moet staaan ;s ?
  • Reactie door Sebastiaan op 05/10/2008
    Ik snap dat ze het niveau van unisersiteiten omhoog willen krijgen. Maar als je altijd al slecht bent geweest in een vak heb je nu practisch geen kans op slagen
  • Reactie door stefanie op 13/10/2008
    ik vind het echt niet kunnen! je kunt toch niet overal met een heel goed cijfer slagen! dan kan haast niemand nog de examens halen!
  • Reactie door Noud op 23/10/2008
    Nou dan had ik het nooit gehaald. Ik had een 5 op mn lijst voor Engels, en dat was mn niveau ook. Vind deze maatregel wel erg hard voor iedereen die nog examen moet doen. Het gewicht van een examen mag van mij wel zwaarder worden. Een verhouding 2-1 (Centraal examen - schoolexamen) of 60-40 zou niet teveel gevraagd zijn vind ik. Maar alles voldoende halen gaat gewoon te ver Succes voor iedereen die nog examen moet doen
  • Reactie door Ramon op 23/10/2008
    Ik vind t bullshit, iedereen verdient diezelfde kansen ,nu is t wel erg makkelijk voor die andere mensen :S .. En als t doorgaat dn in 2010 , want dn ben k weg van school..
  • Reactie door VWO-6'er op 29/11/2008
    Ik ben het niet eens met deze regel. Het kan zijn dat je heel slecht in een vak ben (bijv. engels) en dat je alleen om dat vak niet slaag, terwijl je de rest van de cijfer wel allemaal goed heb.
  • Reactie door havo'er op 30/11/2008
    nou, ik doe dus mijn betoog over dit onderwerp. In mijn betoog moet ik wel voor zijn! ik heb al wat argumenten dat studenten anders niet gemakkelijk kunnen aansluiten op hun vervolgopleiding en dat het leuker is voor leraren en leerlingen als zij op het zelfde niveau zitten qua stof. Dus de leerlingen moeten meer gaan stampen om de basiskennis weer op een goed niveau te krijgen. De concurrentiepositie van Nederland zal ook verlagen omdat het onderwijsniveau lager is dan in andere landen. Iemand anders nog wat argumenten? moet 10 minuten praten:(
  • Reactie door Havo 5'er op 12/01/2009
    ik ben absoluut tegen tegen! ik moet hier een betoog over houden, zouden jullie hier misschien nog wat argumenten voor willen proberen te verzinnen o.i.d? alvast bedankt!
  • Reactie door havo 5 beekdal lyceum op 15/01/2009
    hahaahahaha havo 5 er van het beekdal lyceum? wie ben je?
  • Reactie door middachten op 15/01/2009
    echt eeen belachelijke idee ze kunnen oprotten met hun regel
  • Reactie door sascha op 18/01/2009
    hierdoor heb ik echt een goed idee voor mijn betoog gkregen! Stelling: het is niet goed voor de maatschappij dat exameneisen voor havo/vwo strenger worden. Genoeg argumenten voor te verzinnnen:) alleen het stomme is wel dat er niet veel mensen tegen zijn, en dat moet eig wel bij een betoog... maarja ik vindhet wel goed zo.
  • Reactie door sascha op 24/01/2009
    weet iemand een inleiding? ik dacht zelf iets van: stel je voor, je bent slecht in talen, blablabla.... andere ideeen?
  • Reactie door Fiona op 24/01/2009
    Als je onvoldoende staat voor Nederlands, Wiskunde of Engels, hoe wil je dan daarna een vervolgopleiding gaan doen? Zonder wiskunde kun je best culturele antropologie gaan studeren, maar zonder Nederlands en Engels red je het volgens mij niet.. Hoe wil je ooit slagen als je niet goed bent in wiskunde? Stel dat het niet belangrijk is voor je vervolg studie, dan ben je lekker klaar.. Dan blijf je zitten op wiskunde en haar je het volgende jaar weer een onvoldoende. Dan mag je van school af zonder diploma, zonder dat je iets aan wiskunde hebt.. Zou het zo ver kunnen komen?
  • Reactie door mar op 02/02/2009
    Engels en Nederlands red ik met gemak, maar als ze het ook voor wiskunde invoeren... gelukkig wordt het het jaar na mij ingevoerd, maar ik vind het alsnog een rare regel, als een vak je niet ligt is het extra zuur als je er ook nog eens op zakt :(
  • Reactie door 3vwo op 06/02/2009
    Wat oneerlijk! Waarom zouden de regels moeten veranderen?! Dan word er van ons opeens veel meer verwacht. Belachelijk
  • Reactie door Je Moeder Aan De Poeder op 15/02/2009
    ik vind het echt bullshitt,, ik heb dit jaar nog niet hoger gehaald dan een 4 voor wiskunde.!!! hoe hard ik mn best ook doe...:S
  • Reactie door MOW op 30/03/2009
    Wordt pas in 2012 en 2013 ingevoerd, no worries
  • Reactie door Zain op 25/10/2009
    Ja dit word echt onmogelijk... Nederlands en Engels gaan wel maar wiskunde word toch ff pittig
  • Reactie door t op 18/05/2010
    onzin! mensen die bijvoorbeeld t wel aan zouden kunne omdat ze genoeg kennis hebben, alleen niet zo goed zijn in talen moeten dus hun opleiding maar opgeven?? als je compensatiepunten hebt vind ik dat je gewoon je diploma moet kunne halen, iedereen heeft sterke en minder sterke punten. daar moeten ze mensen niet zo hard op afrekenen.